De ideale houding om een Marathon te lopen!

Gepubliceerd door Organisatie Marathon Tilburg op

Houding om een marathon te lopen. Veel hardlooptrainingen bestaan uit lopen, lopen en nog eens lopen in allerlei varianten. Dit traint natuurlijk de betreffende spiergroepen en het hartlong-uithoudingsvermogen MAAR het traint niet het “chassis” van ons lichaam.

Net zoals de wielen van een auto een stabiel chassis nodig hebben, zo hebben je benen (die je bij hardlopen nodig hebt) ook een stabiel “chassis” nodig.

Het menselijk “chassis” noemen we de; core-stability en dit is wel wat beweeglijker dan het chassis van een auto! Bij een marathon landen we steeds op 1 been wat betekent dat iedere voetlanding (gemiddeld 13.000 tot 20.000 keer per been) meer dan het volledige gewicht opgevangen moet worden door onze core-stability.

Op het moment dat de samenwerking tussen alle spiertjes (verantwoordelijk voor de corestability) optimaal verloopt, is er de grootste kans dat het chassis (net als bij een auto) goed ‘uitgelijnd’ blijft. Door het opvoeren van de trainingsbelasting die je nodig hebt om jouw marathon uit te lopen wordt de belasting op de core-stability ook enorm opgevoerd. Als de core-stability niet goed getraind is (jij wilt tenslotte die marathon uitlopen!) is er de kans dat het lichaam gaat compenseren, met grote kans op blessures.

In de trainingen die wij verzorgen zien wij gelukkig steeds meer hardlopers die geïnteresseerd zijn geraakt in specifiek ondersteunende trainingen voor hardlopen. Dit is ontstaan doordat een aantal jaren geleden veel hardlopers bij ons kwamen met klachten aan enkel, knie, heup of lage rug. Een aantal van deze klachten is te voorkomen door een gedegen core-training. Wij (van de Tilburg marathon) hopen een groep op en top voorbereide lopers te mogen verwelkomen. Daarom is ons advies; zoek voor je ondersteunende trainingen een trainer uit die gespecialiseerd is in core-training en die jou kan helpen om je chassis maximaal op orde te brengen/ houden en blessurevrij je wedstrijd(voorbereiding) af te ronden.

Je auto wordt bij een APK-keuring gecheckt op de kwaliteit van de wielophanging, of een kokerbalk doorgeroest is en of of het chassis nog volstaat. Zorg goed voor je eigen chassis!

Bart Dooremalen en Moos Roovers.
Bart Dooremalen Bart is opgeleid als fysiotherapeut/ sportdocent en is als vechtsport-trainer de opleider van diverse Nederlands en Europees kampioenen en van Wereldkampioene Canan Yorulmaz. De door Bart ontwikkelde B-me methode gebruikt hij tegenwoordig voor trainen van topsporters, peakperformers en ondernemers. Hierin werkt hij onder andere samen met Moos Roovers.
Moos Roovers Moos is opgeleid als ademhalingstherapeut en houdingsspecialist en hij heeft gewerkt bij het Nationaal ballet, de Royal Swedish balletschool, het ballet van Madrid en met diverse operazangers en prima-ballerina’s. Binnen de B-me methodiek wordt Moos in gezet voor houdingscorrectie en perfectionering van ademhaling bij topsporters en peakperformers.